22 kwietnia – czyli dziś obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Po raz pierwszy obcho-dzono go 34 lata temu w Stanach Zjednoczonych. Ustanawiając to święto ludzie chcieli wy-razić protest przeciwko niszczeniu otaczającego nas środowiska i zaczęli się o nie troszczyć. Dzieci z klas młodszych z terenu gminy Serock również chcąc uczcić to święto spotkali się w dniu dzisiejszym w krainie Ekolandii.
SCENARIUSZ SPOTKANIA W EKOLANDII
które odbyło się 22 kwietnia 2004 r. w Szkole Podstawowej w Serocku. Osoby prowadzące: Alicja Widawska i Barbara Pszczoła. (sceneria: jedna ściana sali przedstawiała rośliny i zwierzęta leśne, druga rośliny i zwierzęta wodne, a ściana główna to piękna wiosenna łąka. Przy wej-ściu do sali ustawione były kosze do segregacji śmieci )
WSTĘP 22 kwietnia – czyli dziś obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Po raz pierwszy obcho-dzono go 34 lata temu w Stanach Zjednoczonych. Ustanawiając to święto ludzie chcieli wy-razić protest przeciwko niszczeniu otaczającego nas środowiska i zaczęli się o nie troszczyć. Dzieci z klas młodszych z terenu gminy Serock również chcąc uczcić to święto spotkali się w dniu dzisiejszym w krainie Ekolandii.
Cieszymy się bardzo, że razem z dziećmi do krainy tej przybyli zaproszeni goście. Pra-gniemy powitać władze gminy, członków komisji oświaty, przedstawicieli referatu ochrony środowiska rolnictwa i leśnictwa, dyrektorów szkół i rodziców. Szczególnie gorąco pragniemy powitać dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 1, z Zespołu Szkolno Przedszkolnego nr 2 i z Zespołu Szkół nr 3 oraz przybyłych z nimi nauczycieli. Wi-tamy również gospodarzy - czyli uczniów i nauczycieli klas I-III z naszej szkoły.
Spotykamy się po raz trzeci w Ekolandii by udowodnić, że każdy z nas kocha naszą Ziemię i wie, że czas najwyższy, by się z nią zaprzyjaźnić i otoczyć należytą troską. W trakcie dzisiejszego spotkania uczniowie pochwalą się swoimi zdolnościami, podzie-lą się swoją wiedzą, wzbogacą o nowe doświadczenia. 1. Jako pierwsi wystąpią uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1, którzy w swoim programie przedstawią nam zwierzęta, które zwiastują wiosnę i są pod ochroną. 2. Jak zapobiegać powstawaniu dzikich wysypisk śmieci dowiemy się z programu, który przedstawią uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 3. 3. Rola wody w przyrodzie i ochrona jej zasobów to temat przedstawienia uczniów ze Szko-ły Podstawowej nr 2. 4. A teraz nastąpi 20 minutowa przerwa, w trakcie której zapraszamy wszystkich na mały poczęstunek. Dzieci spotkają się w stołówce szkolnej, a dorośli w Sali nr 36. 5. Teraz wystąpią uczniowie z naszej szkoły, którzy przedstawią program o wiosennych kwiatach – zwiastunach wiosny. Zapraszamy.
Obejrzeliśmy pięknie przygotowane przez wszystkie szkoły przedstawienia. Teraz nastąpi podsumowanie zdobytych wiadomości. Przed wami trzy zadania. Każdy uczestnik dzisiejszego spotkania będzie mógł wziąć udział w jednym z nich. Poprawność wykonywanych przez was zadań oceni jury, w skład którego wejdzie: nauczyciel jednej ze szkół, przedstawiciel referatu ochrony środowiska i rodzic.
ZADANIE 1 Do pierwszego zadania potrzebujemy po 7 zawodników z każdej szkoły. Proszę opie-kunów o wytypowanie ich. Zadanie wasze polegać będzie na wyszukaniu zwiastunów wio-sny. Każdy z was odnajdzie kartonik z nazwą zwiastuna i przyklei na planszy. Po wykonaniu zadania zespół podchodzi ze swoją plansza do jury, które sprawdzi poprawność wykonania.
ZADANIE 2 Do tego zadania prosimy kolejnych 7 zawodników z każdej szkoły. Otrzymacie różne propozycje dotyczące sposobów korzystania z wody. Zadanie polegać będzie na wybraniu 5-ciu waszym zdaniem najlepszych pomysłów na to jak oszczędnie gospodarować wodą. Pomysły wrzucacie do worka. Macie na to 5 minut. Po wy-konaniu zadania przedstawiciel każdego zespołu podchodzi z workiem do jury.
ZADANIE 3 Prosimy po 6 osób z każdej szkoły. Zadanie polegać będzie na dokonaniu segregacji śmieci. Każde dziecko ma za zadanie wyjąć jedną rzecz z reklamówki i wrzucić ją do odpo-wiedniego kosza. Jury poprosimy przejście do koszy- jeżeli zauważycie państwo nieprawi-dłową segregacje – śmieć ten musi być włożony z powrotem do reklamówki. Po zakończeniu zadania sprawdzamy, czy reklamówki są puste. Jeśli tak, to będzie znaczyło, że wszystkie dzieci dokonały prawidłowej segregacji.
(teraz nastąpi wręczenie dzieciom odznak MAŁEGO MIŁOŚNIKA PRZYRODY i książecz-ki przygotowane gospodarzy )
Pozostało nam jeszcze przekazać wszystkim szkołom „ŚWIADKA CZASU.” Zgro-madzone w tych workach śmieci i odpady prosimy zakopać na swoim terenie przyszkolnym i oznaczyć tabliczką. Za rok 22 kwietnia proszę odkopać i pokazać dzieciom jakim zmianom ulegną one przez ten czas. Będzie to dla państwa okazja do wyciągnięcia wniosków i przed-stawienia podczas kolejnego spotkania w Ekolandii.
Teraz nastąpi wręczenie nagród, które ufundował Urząd Miasta i Gminy. Poproszę przedstawiciela Referatu Ochrony Środowiska Rolnictwa i Leśnictwa UMiG oraz Dyrektora Szkoły Podstawowej w Serocku o wręczenie ich przedstawicielom szkół.
Kończąc III gminne spotkanie w Ekolandii pragniemy podziękować reprezentacjom szkół za pięknie przygotowane występy, naszym koleżankom za piękną dekoracje, za zorga-nizowanie poczęstunku, rodzicom za pomoc w przygotowaniu rekwizytów, za ciasta i owoce . Dziękujemy również sponsorom: Urzędowi Miasta i Gminy za piękne nagrody, radzie rodzi-ców za odznaki, właścicielce sklepiku szkolnego za przekazanie soczków i słodyczy dla dzie-ci.
Zapraszamy teraz wszystkich do wzięcia udziału w barwnym korowodzie ulicami miasta. W ten sposób uczcimy święto naszej ukochanej planety Ziemi. W czasie marszu wi-tać będziemy przechodniów swoimi okrzykami i machać emblematami. Zakończenie koro-wodu nastąpi na dziedzińcu szkoły.
Opracowały: Alicja Widawska i Barbara Pszczoła
|